HOCA AHMET YESEVİ AİHL Rehberlik ve PD Servisi
ÖĞRENME STİLLERİ TESTİ
ADI-SOYADI: TARİH:...../....../202..
SINIFI:
AÇIKLAMA: Kendinizi en iyi anlattığını düşündüğünüz aktivitelerden size uygun olanların yanına işaret koyunuz. Bu testte doğru ya da yanlış cevap yoktur. En fazla işaretlediğiniz bölüm sizin baskın öğrenme yönteminizi belirler
NO |
A- KATEGORİSİ GöRSEL |
(x) |
1 |
Biri bana ders verir gibi bir şeyler anlatırsa başka dünyalara dalarım |
|
2 |
Temiz ve düzenli bir sıraya sahip olmak isterim |
|
3 |
Sözel yönergeleri kullanamam, haritaya gereksinim duyarım |
|
4 |
Duyduğum ama görmediğim yönergelere dikkat etmekte zorlanırım |
|
5 |
Resimli bulmaca çözmeyi severim |
|
6 |
Sessiz okumayı severim |
|
7 |
Sözcükleri hatasız yazarım |
|
8 |
Gördüklerimi iyi hatırlarım |
|
9 |
Olaylar ve/ya konular şematize edilirse daha iyi anlarım |
|
10 |
Konuşmacının ağzını izlerim |
|
11 |
Resimli roman okumayı severim |
|
12 |
Şarkı sözlerini hatırlamakta zorlanırım |
|
13 |
Okunmakta olan bir metnin kopyasını takip etmezsem anlamakta zorlanırım |
|
14 |
Sözel tariflerin tekrarlanmasını isterim |
|
15 |
Kendi kendime düşünüp, çalışarak öğrenmeyi severim |
|
16 |
Derslerde not tutmayı tercih ederim |
|
17 |
Boş zamanlarımda okumayı severim |
|
18 |
Başkalarının ne yaptığını gözlerim |
|
19 |
Radyo ve televizyonu yüksek sesle dinlerim |
|
20 |
Telefonda konuşmayı sevmem, yüz yüze konuşmayı tercih ederim |
|
|
İşaretlenen madde toplamı |
|
NO |
B- KATEGORİSİ iŞiTSEL |
(x) |
1 |
Kendi kendime konuşurum |
|
2 |
Bütün yanlışlarımı öğretmenin anlatarak düzeltmesini isterim |
|
3 |
Okurken parmağımla takip ederim |
|
4 |
Sınıfta arkadaşlarımla tartışarak ve sohbet ederek öğrenmeyi severim |
|
5 |
Okurken kağıda çok yaklaşırım |
|
6 |
Gözlerimi ellerime dayarım |
|
7 |
Daha iyi öğrenmek için müzik ve ritmi severim |
|
8 |
Sınıfta çok fazla konuşurum |
|
9 |
Boş zamanlarımda arkadaşlarımla konuşmayı ve şaka yapmayı severim |
|
10 |
Genellikle grafikler, sembol ve simgeler benim öğrenmemi kolaylaştırmaz |
|
11 |
Yüksek sesle okumayı severim |
|
12 |
Yazılı karikatürleri tercih ederim |
|
13 |
Hikaye, şiir ve/ya kitap kasetleri dinlemeyi severim |
|
14 |
Anlatmayı yazmaya tercih ederim |
|
15 |
Görsel ve sözcük hatırlama hafızam iyi değildir. |
|
16 |
Kendi kendime çalışmaktansa öğretmeni dinleyerek öğrenmeyi tercih ederim |
|
17 |
Bir konu bana okunursa kendi okuduğumdan daha iyi anlarım |
|
18 |
Kopyalanacak bir şey olmadan kolay çizemem |
|
19 |
Haritalardan çok sözel tarifleri ve yönergeleri tercih ederim |
|
20 |
Sessizliğe dayanamam.. ya ben ya da diğerlerinin konuşmasını isterim |
|
|
İşaretlenen madde toplamı |
|
NO |
C-KATEGORİSİ DOKUNSAL |
(x) |
1 |
Boş bir kağıda sütunlar çizmem istendiğinde kağıdı katlarım |
|
2 |
Ellerimi kullanabileceğim bir şeyler yapmaktan hoşlanırım |
|
3 |
Sandalyede otururken sallanırım ya da bacağımı sallarım |
|
4 |
Defterimin içini genellikle resimlerle, şekillerle süslerim, karalama yaparım |
|
5 |
Kalemimi elimde döndürürüm, masada tempo tutarım |
|
6 |
Öğretmenlerim asla çalışmadığımı düşünürler |
|
7 |
Öğretmenlerim sınıfta çok fazla hareket ettiğimi düşünürler |
|
8 |
Genellikle hiperaktif olduğum söylenir |
|
9 |
Çalışırken sık sık ara verir, başka şeyler yaparım |
|
10 |
Arkadaşlarıma el şakası yapmaya bayılırım |
|
11 |
Kapının üst çerçevesine asılarak odaya atlamak isterim |
|
12 |
Aktif olarak katıldığım etkinlikleri severim |
|
13 |
Bir şeyi görmek ya da duymak yetmez, dokunmak isterim |
|
14 |
Her şeye dokunmak isterim |
|
15 |
Objeleri biriktirmeyi severim |
|
16 |
Sınıfta tahta silmeyi, pencere yada kapı açıp kapatmayı hep ben yapmak isterim |
|
17 |
Kürdanları, kibritleri küçük küçük parçalara ayırırım |
|
18 |
Aletleri açar, içini söker, sonra yine bir araya getirmeye çalışırım |
|
19 |
Genellikle ellerimi kullanarak ve hızlı konuşurum |
|
20 |
Başkalarının sözünü sık sık keserim |
|
|
İşaretlenen madde toplamı |
|
ÖĞRENME STİLLERİ VE ÖĞRENME STİLLERİNE GÖRE DERS ÇALIŞMA
Dunn&Dunn öğrenme stili modeli 1967' de Dr. Rita Dunn ve Dr. Kenneth Dunn tarafından ortaya konulmuştur.Bıu modelin temel mantığı şudur:her birey bir konuyu öğrenirken farklı yollardan hedefe ulaşabilir.Bu süreçte kişinin en rahat ve en hızlı bilgiye ulaşma tarzını bilmesi hedefine daha sağlıklı ulaşmasını sağlar.İşte öğrenme stili bireylerin daha etkin ve verimli biçimde öğrenme yollarını ifade etmektedir.
Yapılan araştırmalar geleneksel okul sisteminin sadece belirli öğrencilere başarı getirdiğini ve bazılarının başarılarını engellediğini göstermektedir.Dunn&Dunn Öğrenme Stilleri Modeli eğitimciler için öğrencilerin öğrenme stillerine uygun öğrenme metotları ve öğrenciler için güçlü ve zayıf yönlerinden yararlanarak nasıl öğrenebilecekleri konusunda bilgi sağlar.Öğrenme stillerimiz doğuştan var olan karakteristik özelliğimizdir.
Üç tür öğrenme stili vardır ;görsel (visual) ,işitsel (audial), dokunsal (kinesthetic).
GÖRSEL: Görseller özel yaşantılarında genellikle düzenli ve titizdirler.Dağınık bir masada ders çalışamazlar, önce masayı kendilerine göre düzenlerler, daha sonra çalışmaya başlarlar. Çantaları, dolapları her zaman düzenlidir. Tam olarak öğrenebilmeleri için dersin mutlaka görsel malzemelerle desteklenmesi gerekir. Harita, poster, şema, grafik gibi görsel araçlarla kolay öğrenirler ve bu araçlarla öğrendiklerini kolay hatırlarlar.Bilgi ve kavramları sembol ve resimlere dönüştürmeleri anlamalarını ve bellekte tutmalarını kolaylaştırır..Birşey düşünürken gözleri yukarı doğru bakar.
Görseller en iyi nasıl öğrenir? :
İŞİTSEL: İşitseller, ses ve müziğe duyarlıdırlar. Sohbet etmeyi, birileri ile çalışmayı severler.Daha çok konuşarak,tartışarak öğrenirler.Bu nedenle sınıfta son derece aktifdirler.Bir şey düşünürken kulak hizasına doğru bakarlarBir bilgiyi hatırlama istediklerinde genellikle o bilgiyi aktaran kişinin anlatım tarzını veya daha önce bireysel olarak yaptıkları sesli tekrarı hatırlamaya çalışırlar.
İşitseller en iyi nasıl öğrenir?
DOKUNSAL : Kinestetikler oldukça hareketlidirler. Sınıfta yerlerinde duramaz, sürekli hareket etmek isterler. Bu hareketlilik, uygun işlere yönlendirilmezse genelde sınıfta problem çıkarırlar. Dersin anlatılması veya görsel malzemeler ile zenginleştirilmesi, kinestetik öğrencinin öğrenmesine beklenen ölçüde katkı sağlamaz. Öğrenebilmeleri için mutlaka ellerini kullanacakları, yaparak- yaşayarak öğrenme dediğimiz öğrenme tekniklerinin uygulanması gerekir. Düşünürken aşağı doğru bakarlar,dağınıktırlar.Yeni bir şey öğrenirken hareket ederek öğrenmeyi tercih ederler.
Dokunsallar en iyi nasıl öğrenir?
BİR BAŞKA ÖĞRENME STİLLERİ
Grasha-Reichmann yaptıkları tanımlamada öğrenme stillerini üç eksen üzerinde bağımlı- bağımsız, katılımcı- pasif, işbirlikçi-rekabetçi olarak tanımlamışlardır. Bağımsız öğrenme stiline sahip kişiler meraklı ve kendine güvenen kişilerdir. Bunlar bireysel olarak çalıştıklarında daha verimli olurlar. Bağımlı olanlar ise öğretmeni bilgi kaynağı olarak görüp, onun direktifleri doğrultusunda çalışmayı yeğler ve ancak istenilen kadar öğrenirler. Katılımcılar ise öğrendiklerinden zevk almakta ve çalışmalara aktif olarak katkıda bulunmaktadırlar. Bu grubun uç noktası olan pasifler ise aktivitelere katılmaktan hoşlanmayan ve öğrenmek istemeyen kişilerdir. İşbirlikçi olarak tanımlanan öğrenme stiline sahip kişiler işbirliğinden zevk almakta ve grup çalışmalarında verimli olmaktadır. Rekabetçi stile sahip kişiler ise öğrenme ortamını sürekli olarak kazanç- kayıp ekseni üzerinde görmekte ve kazanmak için çalışmaktadırlar. Dolayısıyla grup çalışmalarındaki amaçları da gruplarının birinci olmasıdır.
Bağımsız: kendi kendine düşünmekten hoşlanan ve öğrenme yeteneklerinden emin olan öğrencilerdir. Önemli olduğunu düşündüğü konuları öğrenmeyi tercih ederler ve ders dışı ve ders içi projelerde diğer öğrencilerle çalışmaktansa yalnız çalışmayı tercih ederler.
Avantajları: kendi kendini yönlendirerek öğrenme yeteneğini geliştirirler.
Dezavantajları: işbirliği becerisinde yetersiz kalabilirler. Diğerleriyle görüş alış verişinde bulunmada ve gerektiğinde yardım isteme sorunu yaşayabilirler.
Bağımlı: bilgi edinmeye meraklı olmayan ve sadece kendisinden isteneni öğrenen öğrencilerdir. Öğretmenini ve arkadaşlarını destek kaynağı olarak görür, yapılacaklar için kendisine yol gösterecek bir otorite arar.
Avantajları: endişeleriyle başa çıkabilirler ve talimatları net olarak alırlar.
Dezavantajları: otonomi ve kendi kendini yönlendirme becerisi geliştirmeleri zordur. Belirsizlikle nasıl başa çıkacaklarını bilemezler.
Katılımcı: sınıftaki 'iyi' vatandaştır. Okula gitmekten ve ders etkinliklerine olabildiğince katılmaktan hoşlanırlar.zorunlu ve gönüllü ders etkinliklerinin yapabildikleri kadarını yapmaya heveslidirler.
Avantajları: sınıf içi aktivitelerden en çok yararlananlardır.
Dezavantajları: diğerlerinin ihtiyaçlarını ve isteklerini kendi isteklerinin önünde tutabilir.
Pasif:derse katılım ve öğrenilecek konu ile ilgili heyecan duymazlar. Sınıfta öğretmenlere yada diğer arkadaşlarına katılmazlar, sınıfta olup bitenle ilgilenmezler.
Avantajları: hayatlarını değiştirecek adımlar atarken endişelenmemeyi başarırlar. Üretken olmayan ama neşeli işlerle uğraşmaya zamanları vardır.
Dezavantajları: olumsuz dönütler başarısızlıklarını hatırlatır ve üretkenlik amaçlayan hedefler koymaktan kendilerini alıkoyarlar.
Rekabetçi: sınıfta diğerlerinden daha yüksek başarı gösterebilmek için çalışan öğrencilerdir. Başarılı olmak için sınıftaki diğer öğrencilerle rekabet etmeleri gerektiğine inanırlar. İlgi odağı olmayı severler ve sınıfta yaptıklarının dikkat çekmesini isterler.
Avantajları: öğrencileri başarılı olmaya ve öğrenmeye motive eder.
Dezavantajları: daha az rekabetçi kişileri sıkar ve bu stil kişilerin işbirlikçi yetenekleri öğrenmesi ve takdir etmesini zorlaştırır.
İşbirlikçi: yetenekleri ve kişiliklerini paylaştıkça daha rahat öğrenebildiklerini hisseden öğrencilerdir. Öğretmenlerle işbirliği yapmaktan ve diğer öğrencilerle birlikte çalışmaktan hoşlanırlar.
Avantajları: grup ve takım çalışmasına yatkındırlar.
Dezavantajları: rekabetçi kişilerle baş etmeyi beceremezler. Diğerlerine ihtiyaç duyarlar ve tek başlarına çok iyi çalışamazlar.
http://hayaihl.meb.k12.tr/icerikler/ogrencilerimizin-ogrenme-stillerini-kesfediyoruz_11205765.html